Friday, November 27, 2009

kisah seorang julia. [Part 2]

[Part 2]

"Bulan depan kita pindah rumah.",ujar Dato' Kamal.
"argh ! jue tak mahu ! jue suke duduk sini.", betah julia. Matanya hampir bergenang.
"whether you like it or not, I'm the one who decide !", tegas Dato' Kamal lagi.

Udara di Shah Alam tenang. Burung riang kesana - kemari. Pokok kelapa pula bagaikan menari ditiup angin. Tersergam indah sebuah banglo milik Dato' Kamal dan Datin Nanu di hujung jalan itu. Julia mendiamkan diri di kamar barunya. Kedengaran kakak-kakaknya sibuk mengemas. Julia tidak mengendahkan semua. Julia tidak suka rumah baru itu. Walaupun lebih besar dari rumah lamanya.

Tersusun rapi sebuah katil bewarna putih, bercadar bunga-bunga ungu dibeli semasa mereka bercuti di England. Kelihatan juga sebuah meja siap di penjuru bilik bersebelahan katil. Langsir yang halus ditiup angin dari jendela bilik. Memberi sedikit ketenangan kepada Julia. Namun, Julia tidak mempedulikan semua itu. Julia lebih rela baring di atas lantai beralaskan bulu kambing dari New Zealand.

"Bilik sampai enam. sape ntah nak duduk. Ah ! bosan.", gerutu Julia dalam hati. Julia tetap tidak suka rumah baru mereka.

"Juee !!!, meh sini kejap !", panggilan Jas mengejutkan lamunannya.

"Ade ape ?!!". Julia bangkit dengan malas.

"Jue, ni borang untuk sekolah baru Jue. Jue isi, nanti bagi pa. Pa nak Jue sekolah kat seksyen 9 tu", arah Jas.

"Jas tak isi ke ?", Julia pelik. kerana kelihatan disitu hanya satu borang. Sedangkan kakaknya akan naik tingkatan 4.

"Pa nak Jas pergi sekolah vokasional. Jas tak nak!. Tapi, pa macam suruh je. Jas ikut je.", Ujar Jas sambil mengeluh. Papa mereka tidak pernah mahu mengerti apa yang anak gadis mereka mahu.

"Tak pe lah Jas. Seronok tau sekolah asrama. Jue teringin sangat. Jue nak masuk asrama jugak lah form 4 nanti. hehe". Julia cuba meyakinkan kakak kesayangannya itu.

Julia berjalan lemah ke setiap bilik di rumah barunya. Segalanya siap tersusun. Jika tanpa Mak Jah dan Pak Nuar, masakan rumah ini boleh siap dikemas dalam masa sehari. Julia ke halaman rumahnya. Sungguh tenang tatkala mendegar bunyi air dari Kolam ikan di sudut halaman itu. Alangkah tenangnya fikiran Julia. Dia cuba untuk menyukai rumah baru itu.

[bersambung]

kisah seorang julia. [Part 1]

[Part 1]

Julia bukan lah manja seperti kanak-kanak lain. Sama seperti kakak-kakak nya juga. Malah, jarang sekali Julia dapat barang yang dihajati nya.Impian Julia, hanya ingin buat orang disekelilingnya ketawa, bahagia dan bangga. Namun, ape yang dihajati itu, tidak menjadi kenyataan.

Julia, budak tahun 6. Pelajar di Sekolah Rendah Kebangsaan Convent Sentul 1. Tahun ini dia bertekad mahu lulus dalam Ujian Peperiksaan Sekolah Rendah(UPSR). Julia mahu buktikan kepada ayah dan ibu nya bahawa dia juga mampu berjaya seperti kakak-kakak nya yang lain. Malang sekali, Julia menghadapi kemalangan di saat akhir. UPSR pula tidak kurang dari 2 bulan.

Malang tidak berbau, kemalangan itu telah mengakibatkan tulang buku lali Julia retak. Julia pula terpaksa ditahan di wad selama beberapa minggu. Hatinya risau dan gundah. Peperiksaan tinggal lagi sebulan. Julia masih bertongkat. Julia gagahkan juga dirinya kesekolah. Biarpun rakan-rakan lain ramai mengejek. Dia tidak pernah peduli.

Peperiksaan pun bermula. Julia menjawab semua kertas dengan tenang. Bersama tongkat disandarkan di sebelah meja, Julia tidak mempedulikan kesakitan yang dialami. Selesai kertas terakhir, Julia melangkah dewan peperiksaan dengan doa agar dia berjaya memperoleh walaupun satu A.

Cuti sekolah berlalu. Tiba lah mase keputusan Peperiksaan diumumkan. Hampir menangis Julia apabila menatap keputusannya. Seperti biasa, apa yang dihajat Julia tidak pernah kesampaian. Tidak tertera satu A pun antara lima kertas yang Julia ambil.

[bersambung]

Thursday, November 26, 2009

mereka bangga mereka ada.

mereka bangga mereka ada blackberry.
mereka bangga mereka ada kereta swift.
mereka bangga mereka ada rumah banglo.
mereka bangga mereka ada bath tub di bilik air mereka.
mereka bangga mereka ada gaji besar.
mereka bangga mereka ada baju baru yang tak pakai lagi.
mereka bangga mereka ada kereta nombor plat sama.
mereka bangga mereka kurus.
mereka bangga mereka boleh pakai seksi.
mereka bangga buah hati mereka hensem.
mereka bangga mereka ada laptop mahal.
mereka bangga mereka menggunakan processor quad core.
mereka bangga mereka pandai main gitar.
mereka bangga adik mereka cantik.
mereka bangga ayah mereka mejar.
mereka bangga orang bagi mereka bunga sejambak.
mereka bangga orang perhatikan mereka.
mereka bangga orang meletakkan mereka di atas.
mereka bangga mereka ada lesung pipit.
mereka bangga mereka pakai pendakap gigi.
mereka bangga mereka punyai suara lunak.
mereka bangga mereka ada psp.
mereka bangga pasukan bola sepak kegemaran mereka menang EPL.
mereka bangga mereka punya ramai follower di blog mahupun twitter.
mereka bangga anak mereka masuk universiti.
mereka bangga mereka ada blog.
mereka bangga mereka ada banyak duit di akaun nuffnang mereka.
mereka bangga anak mereka pandai berjalan umur 5 bulan.
mereka bangga anak mereka 5A UPSR.
mereka bangga mereka punya ribuan ringgit di dalam bank.
mereka bangga dengan apa yang mereka ada.
mereka bangga. mereka bangga.

ada perkara perlu bangga. ada perkara tidak perlu.
kerana sesetengah perkara yang tidak perlu itu, akan membawa kepada sifat tinggi diri seterusnya membuat kita lupa siapa kita. apa yang kita dapat kalau kita bangga diri ?


aku tak kisah tak dapat 5A UPSR. aku tak kisah aku tak cantik. aku tak kisah aku tak kaya. aku tak kisah tak punya ramai follower. aku tak kisah aku tak kurus. aku tak kisah tak punya apa-apa. yang penting. aku happy hidup sebagai diri aku.